|
Post by Apox on Mar 15, 2005 19:41:39 GMT 1
Dus om eigenlijk terug te komen tot de eigenlijke vraag....
enkel eve, vdc en ik houden zich wat bezig met het bijwerken van blokjes. Leuk om te weten.
Ik had altijd gedacht dat het meer mensen waren.
hey eve, vraagje. Ik en een collega van me hebben samen zijn camino blokje eens opgegesmeten omdat ie slecht draaide. Stond een 65DR op, leo uitlaatje, bijgewerkte carb (enkel luchtinlaat), bijgewerkte vario (3 loopvlakken), ontsteking goed afgesteld, goeie bougie, enz. Maar blijkbaar waren zijn zuigerveren versleten na 100 km. Dus ben wat gaan zoeken achter een oorzaak... De cilinderkop was wat afgevlakt en het was dan ook weer eens een originele (wat bij de meeste camino's is.) Sinds ik daar geen draaibank had en ook geen 70cc piaggio AC cilinderkop had, heb ik die kop maar manueel met vijlen, dremel en veel werkuren aangepast. Ik heb de squishrand erin gelegd en alles mooi terug afgesteld.
Maar mijn vraagje, zou dat door die kop komen dat de zuigerveren zo sterk versleten waren? Want ik heb nog al mensen gekend die met een afgevlakte kop rondreden, en toch niet meteen zoiets voor hadden.
Apox
|
|
|
Post by Apox on Mar 15, 2005 19:44:47 GMT 1
De voetpakking was ook 0,5mm, Ik heb er dan ook een nieuwe gemaakt van 0,3mm. De squish was dan uiteindelijk tot 0,9mm gereduceerd.
Weet jij per toeval de redelijk optimale squish (globaal gezien) voor camino? Voor scoots ken ik die wel ongeveer, maar vroeger heb ik daar eigenlijk bij camino's en wallaroo's nooit naar omgezien...
Apox
|
|
|
Post by Apox on Mar 21, 2005 0:01:11 GMT 1
Vdc, ik heb op het net een paar foto's van mina vert karter van jou tegengekomen... Kan dat?
Wel mooi gedaan, als je wil, heb ik nog een paar tips voor je. Uit zo een karter krijg je meer uit als wat je daar al hebt gedaan hoor.
Indien iemand veel op scooterforum.net zit, en indien je er leest over dat membraan van hoek te veranderen. Niet die uitleg volgen! Hoe ze het daar aan het proberen zijn is voor slechter te rijden. Ik ben wat aan het zoeken geweest voor een deftige oplossing. Met mijn oplossing verneuk je de helft van jouw blok tenminste niet en gaat het veel betere cilindervulling geven. De stroomsnelheid v\h gas is ook beter. Ik ga het toch eens klaarmaken om te zien of ik zo een blokje in de fems racen kan steken!
Apox
|
|
|
Post by vdc on Mar 21, 2005 8:38:55 GMT 1
Dat klopt apox, dat zal mijn blokje wel geweest zijn Ik weet dat er nog veel meer uit te halen is, daarom dat ik het terug gesplitst heb om nog wat verder bij te werken Enkel creƫer ik dan een lagere carterdruk + door die big valve wordt die ook nog wat lager... Is het dan niet beter dat ik iets terug op vul met kneedbaar staal om die druk terug wat omhoog te werken?
|
|
|
Post by Apox on Mar 21, 2005 23:56:01 GMT 1
hey
de carterdruk zal zoizo verlagen; door de big valve nog een groot deel, maar dit is allemaal op te lossen.
In de cilinder heb je nog ruimte genoeg om langs de big valve vanalles op te vullen, dan nog eens beter uit te frezen...
In het karter zelf moeten de spoelers langs de zijkant nog wat dieper gebracht worden. en ook kunnen ze achteraan langs boven een betere doorgang hebben.
De bovenste spoeler in het karter is al goed, maar kan nog beter.
Opvullen van een vertikaal karter is niet zo simpel, maar je zal je beter op het opvullen van de cilinder moeten richten. Je wil zoveel mogelijk (onder)druk hebben aan de spoelers. Niet aan het membraan!
Vergeet niet dat je voor het beste te doen, het kartervolume moet opmeten. Want niet altijd gaat het opvullen voordelig zijn! Je kan het niet beter weten dan zelf te testen en zoveel mogelijk opmetingen, berekeningen en testen uit te voeren.
Wat heel handig is, is als je een deftige techische tekening maakt op papier, met nog uitleg bij wat je gedaan hebt, hoe en wat de prestaties waren. Dan alle metingen enz enz erbij voegen, zodat je 1 van de volgende keren weer geen stap moet terug zetten, maar meteen een stap vooruit. Geloof mij! Dat helpt als je met teveel zaken in 1 keer bezig bent.
Van alle cilinders, membramen, krukassen, karters, uitlaten, enz dat hier bij mij over de vloer komen; neem ik foto's van alles; wordt zoveel mogelijk opgemeten, getekend en in database's geplaatst. Je zou eens moeten weten hoe makkelijk het is om achteraf aan iets te werken waar je alle achtergrond info al van hebt!
Apox
|
|
|
Post by Apox on Mar 22, 2005 20:06:27 GMT 1
nog een 50cc originele cil van piaggio waar ik wat op aan het testen was. Voornamelijk sinds ik een opdracht kreeg om een standaard klasse racer te voorzien van een winnend blokje. In de fems is dat niet echt zo moeilijk, sinds je op het podium kan staan met een klein 3-wielertje... Maar kom; ik heb hier wel 'heel' klein beetje overdreven met de boostpoort, sinds de poortsnelheid enorm gedaald is en een merkbaar achteruitgaand verschil heeft. Maar als je het niet test, weet je het niet he. De fluitpoortjes zijn wel mooi gelukt, maar moeten enkel wat worden afgewerkt. Apox
|
|
|
Post by vdc on Mar 22, 2005 20:29:14 GMT 1
Fluitpoortjes zijn precies wel nice gemaakt Ik zit ook met het gedacht om eens een mina vert cilinder van fluitpoortjes te voorzien, ma ik vrees da de tapeinden een beetje in de baan gaan zitten
|
|
|
Post by Apox on Mar 23, 2005 1:21:49 GMT 1
hangt er vooral vanaf of het een 40 of een 47mm boring is...
indien je een 47mm boring hebt en het is al een brede uitlaatflens en poort, dan is het idd wat moeilijk
|
|
|
Post by Apox on May 2, 2005 21:31:38 GMT 1
hey ik had eens foto's beloofd van men airsal met extra spoelpoorten... de foto's waren getrokken toen hij nog niet 100% was afgewerkt, maar nu zien ze er mooi uit hoor. En de scoot gaat er ook mee vooruit hoor! Vdc, voor de fluitpoortjes, ik had een camino'tje bij te werken. Daar zat ik ook in de boringen voor de tapeinden... Maar dan mooi de tapeinden uitgeboord naar een M8, buisjes erin geperst, cilinder past, rijd super en er komt geen hitte vrij naar de pakkingen....
|
|
|
Post by vdc on May 2, 2005 22:24:46 GMT 1
Da's wel interessant dan Wat voor materiaal gebruik je zoal om die fluitpoortjes te maken? Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit met een dremel te doen is
|
|
|
Post by Apox on May 2, 2005 23:58:42 GMT 1
van materiaal... dremel is het hoofdgereedschap! Maar men dremel is wel wat aangepast voor deftig werk te kunnen verrichtten. En de accesoires nemen nu al 2 reiskoffertjes in.
Maar dan gebruik ik ook nog speciale vijltjes, schuursponsjes, schuurpapier, boormachine (batt), schuifmaat, batterijlampje met ledjes, veiligheidsbril, stofmasker, vergrootglas, verfborsteltjes, markeerstiften, enz enz enz enz
Maar aan zo een werkje ben je wel wat bezig hoor! Gewoon wat opletten dat de spielen tussen de fuitpoortjes en uitlaatpoort niet te dun wordt. Want de nikasilwand heeft soms zin om wat los te komen. Je ziet het niet meteen met het blote oog, maar wanneer je de zuiger er door laat lopen voel je een weerstand bij dat stukje... (spreek uit ervaring) Dus mee opletten!
|
|